Hoofdcategorieën

'Geen vaste prijs meer voor nieuwe generatie iPhone'

Door Robin Vreuls, dinsdag 20 mei 2008 19:27, views: 29.940

Apple gaat naar verluidt geen vaste prijs meer vragen voor de nieuwe generatie iPhones. De smartphone zou 'normaal' op de Europese mobieltjesmarkt losgelaten worden en daarmee onderhevig zijn aan diverse kortingen van telco's.

Apple logo (90 pix)Volgens een bron van Gizmodo, die betrokken zou zijn bij de lancering van de 3g-iPhone, wordt de volgende generatie iPhone op 9 juni tijdens het WWDC gepresenteerd. Direct na de officiële introductie zou de nieuwe iPhone verkrijgbaar zijn. Eerdere geruchten dat de nieuwe iPhone in juni wordt aangekondigd lijken hier mee bevestigd. Apple zou bij de lancering overigens een voorraad van drie miljoen 3g-iPhones beschikbaar moeten hebben.

Gizmodo's bron geeft ook aan dat Apple in Europa geen vaste prijs meer vraagt voor een iPhone. Telco's zouden een variërende prijs op Apples mobiele telefoon kunnen toepassen. De consument kan daarmee korting op een 3g-iPhone krijgen doordat er van provider gewisseld wordt, een abonnement verlengd wordt of extra's op een abonnement worden genomen. Begin deze maand werd bekend dat Apple niet meer met één telco per land in zee gaat om de iPhone exclusief aan te bieden.

iPhone in Keynote-presentatie

Volgende 20:17
Vorige 18:52

Reacties

«  1  2  3  »


Ik ben het met je eens. Leuk apparaat maar hoewel ik hem nog nooit in mijn handen heb gehad kan ik zowat alle kenmerken achter elkaar opnoemen zo vaak is dat ding in het nieuws (lees: op t.net). Ben hem inderdaad nu al zat.

Buiten het feit dat je comment wordt weg gerate. Ik ben zelf ook zeker lang enthosiaust geweest over de Iphone. Heb em al regelmatig in mijn handen gehad maar het duurt wel erg lang voordat hij in Nederland is. Tot nu toe heb ik ook nog steeds geen telecom provider in Nederland gehoord die de 3G Iphone gaat aanbieden, dat bij de launch de 3G Iphones in Nederland ook verkocht zullen worden is nog steeds de vraag. Nu het zolang duurt voordat die telefoon er is zijn er voor mij al andere modellen zoals de HTC Touch Diamond die ook erg aantrekkelijk is.

Zat ben ik het nog niet, maar het wordt wel lichtelijk vervelend, als de Iphone nog niet uitkomt in Nederland met de aankomende launch in Europe, dan ga ik voor de HTC

Daar kan ik het helemaal mee eens zijn, alleen zou ik persoonlijk toch niet voor een nieuwe mobiel gaan in de tussentijd. Ik heb nu een HTC Touch en het is wederom een teleurstelling, bovenop de andere pda's die ik daarvoor heb gehad. Voor mij is de upgrade-zin er wel vanaf en wacht ik rustig (want zo nodig is een nieuwe mobiel nu ook weer niet) op een NL launch.

Verder is zijn post weggemod omdat het een fipo is, 1 minuut na het zien van Apple nieuws gepost

[Reactie gewijzigd door vgroenewold]


Waarom klik je dan op elk iPhone nieuwsbericht wat langskomt?

Dat is goed nieuws, dit zal de verkoop zeker stimuleren, want persoonlijk vind ik dat een gsm, hoe goed ook, niet meer dan 200-300 euro moet kosten!

Aan de andere kant ben je ook gewoon verwend door de telco's hier natuurlijk (verwend in de zin dat je de boel verspreid kan betalen). Dit is pas sinds een aantal jaar het geval en een gevolg van de veel betere concurrentie binnen Europa. In de US heb je maar een aanbieder of 3 geloof ik en dan nog niet eens overal.

in de VS is een mobieltje nog goedkoper. Je hebt dan wel minder keus tussen providers, maar dan krijg je met je abonnement wel weer dingen als 1000 gratis minuten, 1000 gratis smsjes, altijd gratis naar bepaalde personen, gratis tussen mensen bij dezelfde provider, blablabla..

Hier mag je blij zijn als je een SMS bundel (zegge 1000 SMS voor 10 euro) mag kopen. -erbij-.
( hier hebben we ook wel wat deals, maar lang niet zoals in de VS. Daar tegenover staat dat gebeld -worden- je geld kost in de VS. Da's nog eens van de pot gerukt. )

Ik hoor juist veel mensen die voor 50 Euro per maand een trage verbinding hebben en wellicht 200 minuten? Verder hebben ze de rare gewoonte om features in de mobieltjes uit te zetten en meer van die dingen.

Nou bij AT&T was vorig jaar anders de minimum abo prijs 60$, nu is dat tegenwoordig 5 euro maar toen was t behoorlijk duur hoor.

en gebeld worden kost je ook minuten; abbo's zijn enorm duur tov wat we hier gewend zijn (been there done that :( )

Overigens is 80% Moto Razor of de BlackBerry daar.

Je weet niet waar je over praat. 1000 minuten per maand, onbeperkt internet, 400 MMS & SMS, onbeperkt avonden (9pm-7am), onbeperkt weekenden (vr 9pm - ma 7am), en 5 MyFaves onbeperkt altijd voor $60/maand bij T-Mobile US

...en het feit dat je als ontvanger betaalt zorgt ervoor dat je bij de keuze van je abbo WEL zorgen maakt over de hand-off kosten. Als gevolg dat naar vast of mobiel bellen evenveel kost... $0.03/minuut via Skype naar Amerikaans mobiel. Die +$0.20 in Nederland is het gevolg van het 'gratis ontvangen'.

Dit is dan ook zo veel meer dan een GSM. Ben niet echt een "apple" fan, maar dit is echt niet appels met peren vergelijken. De I-Phone is een multimediatoestel dat ook een telefoonfunctie heeft.

Verder zal de I-phone als een standalone unit nooit onder de 399 komen volgens mij. Alleen als hij met een abbo (voor NL) wordt geleverd dan komt hij wel goedkoper.

In België zal je de volle pot moeten betalen of het moet zijn dat een van de providers zwaar in zijn marge gaat snijden.

We zullen het allemaal wel binnenkort zien.

Iedere telefoonproducent produceert zoveel meer dan een GSM, denk aan de N95/E95, Blackberry 8800, LG Viewty enz en geen enkele aanbieder verwacht meer dan een 2 jarige abbo + soms 100 euro eigen bijdrage. Apple dacht dit anders te doen en gezien de uiterst magere verkoopcijfers voor zoverre in de EU zijn ze hier toch van terug gekomen. Mede door hoge beloftes richting de aandeelhouders dat men meer dan 10 miljoen stuks zou verkopen dit jaar zijn ze wel genoodzaakt hun strategy aan te passen door ipv de Iphone als een luxe object neer te zetten in te zien dat de Europese consument de Iphone ziet als alle andere telefoons, of op zijn minst niet bereid is meer te betalen voor een telefoon ondanks dat dit een 'multimediatoestel' is.
Vergeet niet dat Apple lang behalve de 400 usd ook nog eens een deel van de abbo in eigen zak stak, nu zal Apple hun winst terug moeten snijden, daarintegen is berekend dat een iPhone een klein half jaar 240 usd kostte voor de productie, dus al het andere kan worden toegelegd op promotie/ontwikkeling/winst. Met het wegvallen van de abbo winst die men eerst trok zal ook de winst terug vallen. Ik ben dan wel benieuwd hoe dit slechte nieuws zal vallen op de aankomende aandeelhouders vergadering en tevens hoe Apple denkt dit keer te kunnen voldoen aan de winstcijfers die ze eerst opgaven.

Ik ben dan wel benieuwd hoe dit slechte nieuws zal vallen op de aankomende aandeelhouders vergadering en tevens hoe Apple denkt dit keer te kunnen voldoen aan de winstcijfers die ze eerst opgaven.
Als ze daadwerkelijk na die WWDC op 9 juni de telefoon vrij geven en dat ie dan ook daadwerkelijk door alle telefoonshops verkocht wordt, dan wil ik er wel 1 hebben.
En als half Europa er zo over denkt, dan kan het nog wel eens mee vallen voor Apple.
Laten we eerlijk zijn, de mensen die ook een Ipod (touch/nano) hebben en daar tevreden mee zijn, zullen zeker ook een Iphone willen hebben.

En als in de US dan ook Verizon, Nextel en Cellular bijvoorbeeld mogen mee doen, dan kan de prijs daar wel weer eens flink lager liggen dan in Europa, met als gevolg dat wat met de huidge Iphones gebeurt, dus in de VS kopen en dan unlocken weer van voor af aan begint.

Verizon & co. zijn niet geschikt voor GSM volgens mij. En aangezien de iPhone een GSM-toestel is zal die zeker niet bij die carriers te koop zijn.

Dit is dan ook zo veel meer dan een GSM. Ben niet echt een "apple" fan, maar dit is echt niet appels met peren vergelijken. De I-Phone is een multimediatoestel dat ook een telefoonfunctie heeft.
Zoals zowat elke mobiel op de markt in het midden en hoge segment. En dat ook al enige jaren.
De iPhone heeft een leuk jasje maar afgezien van dat zijn er zat andere toestellen die minstens evenveel kunnen.

Dat wel, maar de bediening is ongeevenaard. Vindt maar eens een ander 'toestel' dat je net zo intuitief kunt bedienen.

Ik vind het vooral jammer dat hij zo groot is. Daarom zal ik hem waarschijnlijk niet aanschaffen.

<250 euro kost hij hier (mede door lage dollarkoers), bij inkopers die ze per 100en laten overkomen en hier kraken. Dus zoveel meer zullen de officiële niet mogen kosten denk ik.
Alhoewel er veel gsm's zijn van meer dan 200 euro die behalve sms/tel/foto niets kunnen!

[Reactie gewijzigd door era.zer]


Van de vrachtwagen gevallen zeker? Aangezien een nieuwe iPhone met de dollarkoers nog steeds meer dan 250 euro kost, en dan neem ik nog geeneens verzending mee.

Ik zou t sterk vinden als Apple korting geeft aan hoog-inkopers.

De 16Gigabyte versie is nu circa 500 USD. Als je het ding zelf koopt en je vergeet per ongeluk om de invoer belasting te betalen, komt die iPhone op 300 Euro. De 8 Gig versie kan dan op dezelfde manier rond de 250 Euro uitkomen.
De Apple stores in de VS hebben vrijwel geen iPhones in de winkel. Als ze wat binnenkrijgen zijn die zeer snel uitverkocht. Een klant mag niet meer dan 5 iPhones tegelijk kopen.

GSM's van 200 die behalve sms/tel/foto niet kunnen?
1. Met 400 dollar ben je er (in de VS) nog niet. Je zit ook vast aan een peperduur AT&T abonnement
2. Wat moet een GSM meer kunnen dan sms en telefoneren?
3. Zomaar een keuze. Een N95 "gratis" bij een abonnement van 27,50 per maand voor 2 jaar. Dat is nog altijd goedkoper dan wat je in Amerika aan abonnementsgeld alleen al kwijt bent

@Dutch_Razor
Volgens de laatste koers is hij ¤255. ¤250 is dus wat overdreven, maar ¤275/¤300 moet zeker lukken.
Apple geeft geen kortingen aan inkopers, maar de verzending wordt er wel goedkoper door.

Tweede argument is onzin. Komt op hetzelfde neer als:

Wat heb je aan een computer behalve Pong spelen en naar de maan gaan?

Persoonlijk heb ik vrij recent de iPhone in een AT&T winkel gekocht. Het was niet nodig om een AT&T abbo af te sluiten.
Wat betreft de noodzakelijke functies zullen de smaken verschillen. Basic universele email access is voor zakelijke gebruikers een tamelijk interessante mogelijkheid (zie ook het success van Blackberry). Als de unlock tools iets hebben aangetoond, is het de enorme verscheidenheid van applicaties die gebruikers zinvol achten.

Beetje een rare uitspraak, dan zou je ook kunnen zeggen dat een PC niet meer dan 1000 euro moet kosten, ongeacht wat de specifictaties wel niet mogen zijn. Of dat een TV niet meer als 800 euro mag kosten, ongeacht of het nou een 55" plasma is of niet...

Geen rare uitspraak, eerder mijn mening.
Als jij 500 euro wil uitgeven aan een high end Nokia Nxx stoort me dat niet, maar ik geef liever m'n geld uit aan een degelijke pc dan een gsm, voor mij is 200 euro meer dan genoeg. Als ik m'n iTouch verkocht krijg en de iPhone voor ongeveer 200 te krijgen is koop ik er waarschijnlijk wél een.
600 euro heb ik er gewoon niet voor over, maar ja, ik wil ook wel 2000 euro in een pc steken, de meeste mensen (not tweakers) vinden 800 euro al een serieus bedrag.

Hoezo mag een gsm geen ¤400 kosten? Dat is gewoon de reële prijs voor zo'n ding. Alleen is iedereen altijd gewend dat daar een dikke subsidie in de vorm van een abbo omheen zit. Uiteindelijk betaal je dat bedrag tch wel, alleen dan gespreid, dus je bewering raakt echt kant noch wal...

Ik ben het niet eens met de reactie waar jij op reageert, maar al helemaal niet met jou.

400 euro is een reële prijs als je dan dat ding simlock vrij zou krijgen, ok misschien 500 of 600. Maar in dit geval moet je dus ook verplicht een abbo nemen dat je in totaal ongeveer 1000 euro kost. En dan is het niet meer redelijk.

400 euro is normaal gezien reëel voor een simlock vrije telefoon.

bij een telefoon met een abbonement van 2 jaar voor 50 euro per maand is het normaal dat je de telefoon gratis krijgt. Dan betaal je dus ook dat bedrag, maar gespreid, maar de telefoon is gratis, en dus geen 400 euro.

En dus is 400 euro dus gewoon heel erg duur.

Dan is ook de vraag, wat wil je van een telefoon?
Mijn huidige gsm heeft nog geen 90 euro gekost en dat zie je er aan, ik ben blij dat ik naar de radio kan luisteren en foto's kan trekken, al is het maar op 320x240.
Dit was ook een tijdelijke gsm want m'n vorige deed het helemaal niet meer en ik had niet zoveel geld toen.

Maar, stel dat ik nu 400 euro heb, dan zou ik ongeveer 200 euro aan mijn gsm uitgeven , bv. de samsung F250 mooi dingetje, en die andere 200 euro gebruiken voor andere zaken.
Gewoon omdat mijn eisen niet zo groot zijn, camera, mp3, allemaal handig meegenomen, maar ik wil gewoon een mooie gsm waar ik degelijk mee kan sms'n.
iPhone sluit daar niet helemaal op aan, maar ik vind mijn iTouch gewoon zo'n fantastisch ding dat moest de iPhone (erg) goedkoop verkrijgbaar zijn ik er mee een zou aanschaffen.
Een telefoon mag best geld kosten, alleen heb ik het er niet voor over.

[Reactie gewijzigd door nietsissimpel]


Pff aan die prijs zal de Iphone dus nooit komen.

Nu ligt hij al omgerekend aan de $1250 dacht ik (inclusief "speciaal verhoogde abonnementskosten" voor 2 jaar), als je het officieel doet. Je kunt de telefoon echter kopen (eenmalige kosten) en vervolgens kraken, zonder abo af te sluiten. Vraag me eigenlijk nog steeds af wie hiervan de dupe is: AT&T of Apple (dus of AT&T de volle mep voor de telefoon neerlegt of een deel van de abonnementskosten af moet staan), maar ik denk zo dat het de laatste is.

Het is dan toevallig zo dat hij te kraken is, waardoor de hele abonnementsstructuur te omzeilen is. Jammer voor Apple, want het is wel een ideale manier om de nietwetende consument een vermogen voor haar telefoons te laten betalen. Dat werd al gedaan met de "normale" abo's, zodat ook telefoons a 500 euro met een 2 jarig contract "gratis" te krijgen waren, maar dit was blijkbaar niet genoeg voor Apple.

Ben bang dat dat ook een van de grootste redenen is dat het nu zo wordt aangepakt. Reken er dan ook maar niet op dat dit in ons voordeel werkt.

[Reactie gewijzigd door jkommeren]


Met je stelling dat een GSM niet meer dan 200-300 euro moet kosten kan ik in mee gaan. Een smartphone is een ander verhaal, die bieden zo veel mogelijkheden dat de benaming GSM niet meer past.

Vooral goed nieuws voor iedereen die min of meer vast zit aan een telco vanwege bedrijf ect. bovendien word ie zeker goedkoper als alle telco's ze kunnen aanbieden, zijn er al ergens specs beschikbaar van deze nieuwe iphone?

Apple besefte gewoon hoe geflopt de iphone was in Europa itt de VS. Mensen in de EU zitten niet graag vast bij 1 provider voor een onbekend termijn. En 200-300 euro voor een gsm is eigenlijk te zot voor woorden, hoe funky dinky 1000 mogelijkheden dat ding ook mag hebben.

Geflopt is nog steeds een te groot woord in Europa voor een eerste mobiel van een nieuwe speler, niet binnen de verwachtingen van Apple is beter denk ik. Er zijn er nog steeds behoorlijk wat verkocht en zowiezo illegaal.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold]


Hij is wel degelijk geflopt. Het is misschien een nieuwe speler op de GSM markt maar Apple heeft een stevige reputatie en de verkopen in de Stated hadden hier doorgetrokken moeten worden. Alleen is de europese consument minder opgezet met de prijszetting van Apple.

Uit welke cijfers blijkt dan een flop? Ik zou de Apple-TV een flop noemen, vergelijk de verkoop daar eens mee bijv. In de Apple line-up is de iPhone in Europa dan zeker geen flop.

En ter aanvulling. De iPhone werd hier in europe zeer laat gelanceerd en in maar enkele landen.

Iedereen die een iphone wou had al snel een gekraakte uit USA ver voor bovenstaande. Ik was er 1 van :P en zo nog vele andere miljoenen iphones.

Mensen willen het vaak gewoon afkraaken voor wat voor reden dan ook, dat is hun recht, maar goed, ons recht ook om soms even te rectificeren.

[Reactie gewijzigd door TJBolier]


tigduizend iphones in de landen waar deze niet wordt verkocht noem ik geen flop

Tigduizend? How cute. Als je hier in Nederland (laat staan grotere landen) niet minstens enkele zeecontainers aan de man kunt brengen dan is je toestel gewoon geflopt. Volgens mij zijn er van die Motorola iPhone (waar iedereen het over eens is dat die geflopt is) destijds nog meer verkocht.

@Sijmen
1. Ja klopt, de ROKR. Het was zo'n slechtlopend toestel dat ik de naam weer was vergeten.
2. Ik heb het ook helemaal niet over NL, maar over de landen waar ie wel loopt. Als ik dus mag aannemen (uit de posts hierboven) dat er in UK, DE, FR, AT en IE (al dan niet per land) enkele duizendtallen zijn verkocht, dan is dat zwaar slecht. En zoals Silent7 al aangeeft hebben de echte fans er toch al een (ik vermoed dat er ook heel wat 'gewone' gebruikers bij zitten, zeker gezien de koers van de Dollar).

[Reactie gewijzigd door Rick2910]


1. Dat was geen iPhone, maar een ROKR.
2. Ze hebben hier nog niet eens geprobeerd 'enkele zeecontainers' uit te brengen – de iPhone is hier nog nooit officieel uitgekomen. Alle iPhones die mensen in Nederland nu hebben zijn geïmporteerd.

En zit daar juist niet het probleem. Fanboys en mensen die verliefd zijn geworden om wat voor een reden dan ook hebben er al 1.
Duur als in VS uitbrengen zal dus leiden tot zwaar telerustellende verkoopcijfers en negatieve publiciteit. De Iphone tussen de rest van de gsms zetten kan dus zorgen voor verkoop en dus naleven wat je aan verwachtingen gespannen hebt, winst die tegenvallender is kan je op veel manieren wegschrijven.

Uhm.. de eerste iPhone versie is niet zo goed verkocht omdat de hardware voornamelijk gericht is op de Amerikaanse markt. De meeste mensen wachten gewoon op het nieuwe model met 3G i.p.v. Edge. Dat is de grootste reden, niet zo zeer de prijs.

Ja hoor
Alsof elke normale consument op de hoogte is van de komst van de 3g iphone
laat staan dat ze uberhuat weten wat 3g is

De mensen die daar niet van op de hoogte zijn hebben ook geen flauw benul van het begrip 'iPhone'.

De meeste iPhones die in de VS verkocht worden, worden nooit aangemeld bij AT&T en verdwijnen dus over de grens. Als apparaat is de iPhone een zakelijk success. De verkoop strategie is geflopt en ook de software lock-in is gezien het brede aanbod van installer apps niet echt een zinvolle aanpak gebleken. Beide punten heeft Apple nu aangepakt.

200 tot driehonderd veel, sorry hoor maar mijn stand-alone had nog niet eens een toutch screen en was al duurder.. (ok toegegeven, ik had wel wat specefieke eisen wbt 't beeldscherm maar dan toch! ...).

dat de iphone zo duur is, is deels denk ik wel terecht, al mag je er dan ook wel HEEEEL zuinig mee zijn (je koopt die niet voor een jaartje).. - maar gelockt aan EEN enkele provider ... tja das in europa blijkbaar not done... getuige de vele reacties.. oa. ook hier op t.net

Waarom blijft iedereen toch herhalen dat de iPhone in Europa geflopt is? In hoeveel landen is het ding tot nu toe verkrijgbaar? Even tellen: Duitsland, Frankrijk en Groot-Britannië. Wow, dat zijn er 3. Pas als het toestel in de hele EU-zone of wat meer landen verkrijgbaar is, kan je zinnige uitspraken doen over een flop.

Je vergeet Ierland en Oostenrijk.

Deze geruchten komen nu van zoveel onafhankelijke kanten, dat het erop lijkt ook het geval te zijn. Er is volgens mij nog nooit zoveel gelekt door andere fabrikanten buiten Apple (de telco's kunnen er wat van). Maar goed, zoals zo vaak gezegd, het zou een hele goede zet zijn. Apple heeft gegokt op het model in de US (wat werkt en veel oplevert), maar dat sloeg hier dus niet echt aan... men moet dus wel en ik vind het wat dat betreft mooi om te zien dat de telco's in Europa hier duidelijk voor gekozen hebben. Het is ook een meer dan logisch model, de dag dat ik een iPhone los kan kopen en m'n 10 Euro/maand abbonnement kan behouden, zit er 1 in de bestelling. Zo denken veel mensen en alleen zo kan het een succes worden.

wat ik me afvroeg, bestaat er iets, dat je je abbonement kan verkopen? Dus stel, ik neem een abbo erbij van 22,50 voor 2 jaar, en dat ik dat dan verkoop aan iemand anders..?

Dat verschilt per provider en zal staan in hun algemene voorwaarden (onder 'overdragen' van contractant o.i.d.).

Geruchten geruchten...

En dat hij geflopt is, klopt niet. Ik zie genoeg mensen in Nederland met een iPhone (ik heb er zelf ook een) maarja die komen bijna allemaal uit de USA

Dat _jij_ genoeg mensen met een iPhone ziet in NL zegt natuurlijk helemaal niets over een evt. flop, of je moet alziend zijn ;) Overigens kun je in Nederland nog helemaal niet spreken over een flop of niet, om de simpele reden, dat het apparaat hier nog niet uit is. Pas wanneer dat het geval is, en er objectieve verkoopgegevens bekend zijn, kun je beoordelen of iets een flop is gebleken of niet.

In nederland is hij niet geflopt, want hier is hij nog niet uit. Maar in engeland en frankrijk loopt het niet zo storm met de officiele verkopen. Uit die landen word er ook veel geimporteerd naar iphonloze landen.
Dus ja hij is geflopt, omdat niemand (of heel weinig) in europa er op zit te wachten zo veel geld voor de telefoon en het abbo te betalen.

Dat jij nu voor een paar tientje en een lage dollarkoers goedkoop een iphone hebt wil niet zeggen dat hij volgens apple geslaagd is in europa.

Ik denk niet dat de iphone geflopt is in europa, ik denk wel dat de europeaan eerst de kat uit de boom kijkt. Inmiddels lijkt de iphone geaccepteerd en ik zie er steeds meer, al dan niet via de grijze kanalen verkregen.

Als Apple de prijzen inderdaad los laat kan het alsnog een hit worden. Ik heb hem nu 1 x in het wild gezien en moet zeggen dat ik het een leuk hebbeding vind. Dus laat maar zakken die prijs...
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 20:17
Vorige 18:52
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: