Channels
Powered by True

'Shell schrapt duizenden it-banen'

Door Wilbert de Vries, dinsdag 1 januari 2008 12:56, views: 21.498

Shell werkt aan plannen om nagenoeg zijn gehele it-afdeling uit te besteden aan automatiseerders. Hierdoor zouden mogelijk meer dan drieduizend it-banen bij de oliemaatschappij op de tocht staan.

Eerder al had Shell aangegeven te willen besparen. De schaal waarop dit nu lijkt te gaan gebeuren, heeft ook eigen werknemers verrast. Enkelen hebben de plannen daarom laten uitlekken, zo meldde Telegraph.co.uk eind vorige week. Hoewel er ook op de financiële afdeling zou worden gesaneerd, wordt de it-afdeling het hardst geraakt, aldus de krant. Op deze afdeling zouden 3200 banen op de tocht staan die mogelijk worden uitbesteed aan automatiseerders.

Naar verluidt zou het besluit van Shell om nagenoeg de hele it-afdeling de deur uit te doen, tijdens een vergadering vlak voor Kerstmis zijn genomen. EDS, AT&T en T-Systems zullen volgens ingewijden het werk overnemen. Vanaf 8 januari worden er met het getroffen personeel gesprekken gehouden om de plannen nader toe te lichten.

In een uitgelekte e-mail, omschrijft vice-president Goh Swee Chen de plannen als 'substantieel'. De mail, waarvan de inhoud in bezit kwam van de bekende anti-Shell-website Royaldutchshellplc.com, is door de oliemaatschappij als authentiek erkend. Een anonieme werknemer liet aan de website weten dat Shell 400 it'ers zelf in dienst wil houden en het werk van 3200 anderen wil uitbesteden. Over de inhoud van de plannen heeft Shell echter geen duidelijkheid gegeven.

Volgende: Amerikaans leger gaat meer Apples gebruiken 20:02
Volgende in Life: Amerikaanse senator wil belasting op videogames 13:15
Vorige: Nederlander belt opvallend veel tijdens jaarwisseling 11:40

Reacties

«  1  2  3  »

Lullig voor deze mensen, maar niet onbegrijpelijk!

Ik vind het wel onbegrijpelijk..
Ja, het kost veel geld om alles in eigen beheer te doen en ja, uitsourcen kan goedkoper zijn en je legt de verantwoording bij iemand anders.

Dit gaat echter bijna altijd ten koste van de kwaliteit, je bent nou eenmaal geneigd om harder voor je eigen baas te werken, meer betrokkenheid toont bij je eigen bedrijf en daar langer blijft.
Goedkoper betekend ook vaak minder bezetting, langere wachttijden etc. dit allemaal ondanks gemaakte afspraken..

Ik begrijp al dat outsourcen echt niet.

In mijn ogen heb je helemaal gelijk.

En veel bedrijven krijgen er ook spijt van maar er is zelden een weg terug (al was het alleen maar omdat ze het niet willen toegeven).

Uiteindelijk kost dit alleen maar meer geld.

Laat eens zien. Shell is een olieboer. Geen IT bedrijf. Als ITer binnen Shell heb je dus een beperkt carrierepad en blikveld. Door gebruik te maken van externe partners kan shell makkelijker mensen vinden met specialistische kennis die voor een bepaald project nodig zijn én kunnen die mensen zich zelf meer met voor hen interessant werk bezig houden. Pure winst. Een nadeel hiervan is natuurlijk de prijs. Een specialist via een externe partij inhuren is duurder dan iemand die je in loondienst hebt het laten doen. Echter daar staat tegenover dat de specialist het waarschijnlijk sneller/beter zal doen

Daarnaast is er natuurlijk ook een hoop standaard werk. (1ste lijn support, systeembeheer enz) Ook dat standaard werk valt prima te outsourcen. In dat geval zit het voordeel in de nummers. Op het moment dat het systeem draait kost het weinig aangezien er weinig uren gemaakt worden. Zijn er problemen of moet er iets geupdate worden is er genoeg personeel bij de externe partij beschikbaar. Je betaalt dan dus enkel voor daadwerkelijk gewerkte uren en nauwelijks voor leegloop.

Tot slot is het ook nog mogelijk een gedeelte van deze activiteiten naar een ver en goedkoop buitenland te sturen. Ver en goedkoop hoeft trouwens niet automatisch slecht te betekenen. In landen als China en India verdient men nu eenmaal minder dan hier en een goede programmeur, systeembeheerder of andere ITer daar kost dan ook maar (grofweg) een vijfde van een persoon met dezelfde kwaliteiten hier.

Dus de kwaliteit hoeft er niet onder te leiden, de bezetting hoeft niet verminderd te worden (sterker nog, kan zelfs op belangrijke momenten hoger liggen) en het is echt niet ommogelijk om te zorgen dat alle partijen zich aan de afspraken houden.

Oursourcing kan heel goed gaan. Het kan echter ook een grote ramp worden. Maar net zoals bedrijven een externe advocaat inhuren, een externe accountant hebben en de kantine door een extern bedrijf laten runnen is het ook prima mogelijk om IT taken aan een externe partij te geven. In veel gevallen is het én beter én goedkoper én uitdagender werk voor de werknemers.

Maar ja, niet alle werknemers willen uitdagend werk. Een hoop mensen zien een carriere als raamambtenaar ook wel zitten.

Met uitdagend bedoel je: hard werken tegen een beperkt salaris met weinig interessante doorgroeimogelijkheden?

Vind je t gek dat zoveel mensen een carriere als "raamambtenaar" wel zien zitten :P

Laten we wel wezen, in 9 van de 10 gevallen betekent outsourcen op papier een bezuiniging maar heeft het een hele berg aan verborgen kosten / kwaliteits issues

[Reactie gewijzigd door blouweKip]


Mee eens. Maar het staat beter op de balans.
Het zit zo: Eigen personeel = vaste kosten. Extern ingehuurd = variabele kosten.
Dit speelt vooral voor ondernemingen die met de Amerikaanse beurs te maken hebben.

Dit speelt vooral voor ondernemingen die met de Amerikaanse beurs te maken hebben.
precies de reden waarom de beurs slechter is voor een onderneming en de economie. Enig idee hoeveel nadelige gevolgen het ontslag van 3000 man heeft voor de economie? Aardig wat.

Valt wel mee. Toevallig is het MKB de motor van de economie. Je kan er donder op zeggen dat een aantal van die 3000 man een succesvol eigen bedrijf begint. Op de lange termijn kan het ontslaan van 3000 man bij een groot en log bedrijf best wel eens een positief effect op de economie hebben. En daarnaast is er natuurlijk een schaarste in de IT. Enig idee wat de invloed is van de plotselinge beschikbaarheid van 3000 ervaren ITers op de loon-prijs spiraal?

Oftewel. Het macro economische plaatje kun je op heel veel manieren uitleggen.

Als ik naar diverse onderzoeken kijk dan blijft het aantal succesvolle (of wat daar in de buurt komt) outsource pogingen op 50% van het totaal aantal pogingen hangen. De helft lukt en de helft mislukt. Met een "het kan vriezen, het kan dooien" percentage kun je absoluut niet spreken van "in veel gevallen" imho. Juist vanwege het "het kan vriezen, het kan dooien" karakter is het een uiterst risicovolle onderneming en je moet behoorlijk wat lef hebben om dan die stap nog te maken. Overigens wordt bij lange na niet alles richting lage loon landen zoals India en China verplaatst wanneer men gaat outsourcen. Men kan het ook prima binnen het eigenland of de EU houden door een grote partij als partner te kiezen die dan je beheer doet (wat Shell in dit geval dus ook gaat doen kennelijk).

Buiten dat er een aantal voordelen aan kunnen zitten, zit je ook met een aantal nadelen. ICT is iets wat heel nauw bij de bedrijfsvoering en de informatiestromen binnen het bedrijf staat. Als je ergens gevoelige informatie vandaan wil halen dan is het eerste waar je aan zou moeten denken dat ICT gebeuren. Outsourcen betekent dat je eigenlijk je handel en wandel in de handen van een ander legt, dus ook gevoelige informatie. Je bent dan nog kwetsbaarder dan je al was, zeker aangezien er in het verleden al een aantal zaken zijn geweest waarbij de outsource partner de sjaak was en men via die route informatie van een bedrijf hebben weten te bemachtigen. Ik denk dat dit toch wel een heel erg belangrijke reden is om er van af te zien.

Outsourcen betekent dat je eigenlijk je handel en wandel in de handen van een ander legt, dus ook gevoelige informatie..... Ik denk dat dit toch wel een heel erg belangrijke reden is om er van af te zien
Zeer sterk punt.

Gegeven het confidentiele gehalte van een groot gedeelte van Shell 's kennis & data zou dit op z'n minst een zeer merkwaardige stap van Shell zijn. Zeker als je in ogenschouw neemt hoe ontzettend veel moeite de juridische afdeling van Shell doet om kennis maximaal te beschermen via hun Intelectual Property overeenkomsten.

Alsof alle in dit moment door Shell ingehuurde IT'ers niet met die confidentiele info te maken hebben. We praten hier alsof Shell geen IT'ers inhuurt, maar niets is minder waar.

Ja link die kwetsbaarheid, maar net iets te snel door de bocht.
Lijkt mij dat ze de gevoelige zaken binnenshuis houden, wat zal dit zijn,1%?
De andere 99% is domweg werk en kan zonder probleem openbaar door derden gedaan worden.

Dat is inderdaad het mooie verhaal dat wordt voorgehouden. Het in mijn ogen belangrijkste wordt echter niet genoemd. Want waarom zou shell dan 400 mensen zelf in dienst willen houden voor IT? Sommig standaard werk kan uitbesteed worden, maar dat kan ook prima met een flexibele interne IT afdeling.

De toegevoegde waarde van een IT afdeling in een bedrijf is niet alleen de IT kennis, die inderdaad "standaard" kan zijn en daarvoor kun je consultants en dergelijke over de vloer halen. De toegevoegde waarde is het inzicht in het bedrijf en de bedrijfsprocessen in combinatie met de IT kennis. Goed inzicht in prioriteiten vanuit de business en weten wat mogelijk is. Deze business kennis is bij een willekeurig ingehuurde expert op IT gebied gewoon niet aanwezig. En dit is de kwaliteit die verloren gaat bij outsourcen. Toegegeven, dat de huidige IT afdeling die dan wel moet hebben.

Voor mij persoonlijk als ITer is dit ook de charme van voor een echt bedrijf werken. Net die extra "mile" gaan om een dienst voor de launch online te krijgen. i.p.v.: "in de SLA staat dat we er 2 weken voor hebben". En met een interne IT heeft het bedrijf ook zelf veel meer knoppen in handen om aan te draaien, i.p.v. enkel de SLA.

Gezien IT middelen steeds vaker midden in kritische bedrijfsprocessen staan wordt IT steeds meer onderdeel van de "core-business" en die moet je zeker niet volledig uitbesteden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de kantine.

Ik ook niet eerlijk gezegd.
In ons bedrijf leveren we een service naar de klant toe waar vele bedrijven alleen maar van kunnen dromen.
Als de klant een probleem heeft kan die direct bij ons komen zonder te bellen maar er wordt natuurlijk wel een call gelogd voor het werk dat verricht werd en bij outsourcing krijg je een ticketnummer en kan je een dag of 2 wachten voor het probleem opgelost is. Ons bedrijf kan zich dat niet permitteren daar deadlines dagelijks kost zijn en dus alles "realtime" opgelost moet worden.

Outsourcen goedkoper ?
Ach ja... 70 tot 150 euro per uur uitbesteed ipv. maandsalaris van 2500 tot 3500 bruto in eigen beheer klinkt ook veel goedkoper :? OK, geen dure cursussen en geen gezeur rondom arbeidsvoorwaarden, vrije dagen en wel weer verdienen aan in te voeren boeteclausules rondom SLA's maar ik denk nog steeds niet goedkoper.
Dan nog maar niet te vergeten dat ook de kennis niet meer in eigen beheer ligt....

Mensen zijn bereid harder te werken voor de eigen baas, maar mensen zijn bereid nog harder te werken als dat noodzakelijk is uberhaupt te kunnen verdienen. Daarom is uitbesteden goedkoper én als het goed is beter dan zelf doen (specialiseren), meest simpele voorbeeld is het ambtenaren systeem.

[Reactie gewijzigd door SSH]


Het klinkt leuk over de ambtenaren, maar bij elk groot bedrijf werkt het net zo.
Bij bedrijven als Philips, Akzo, enz is het allemaal niets anders.
Hoe groter de organisatie hoe minder de betrokkenheid.

We zullen wel zien wat het gaat worden.

Wel onbegrijpelijk. Outsourcing is vaak helemaal niet goedkoper en meestal gaat de dienstverlening naar de klanten toe naar beneden (IT afdeling heeft geen binding meer met het bedrijf). Daarnaast maakt Shell elk kwartaal weer schandalig veel winst, ik vind dat ze dit soort bedrijven zouden moeten verbieden om dan 3000 mensen op straat te gooien.

Onzin, waarschijnlijk worden die mensen gewoon overgenomen door de outsourcing partner. Zo gaat het meestal. Die mensen hebben immers de kennis van zaken al in huis..

Ja, leuk voor die mensen, in plaats van een vaste aanstelling bij Shell een contractje bij een outsourcingpartner. Op korte termijn zal er niet veel veranderen, maar op lange termijn? Wat nu als ze je naar een totaal andere vestiging willen overplaatsen, waardoor je ineens 2 uur reistijd per dag meer hebt? Of als ze "gewoon" van je af willen omdat je niet "bij het bedrijf past"?

Er wordt natuurlijk nog niet genoeg winst gemaakt. Ik bedoel: 5 miljard euro winst per kwartaal is zeker een reden om de broekriem nog wat strakker te doen....

dat is het eerste waar ik aandacht!!

ongelovelijk toch dat er zulke bedragen worden omgezet en nog spreekt men van banen schrappen. het loon wat wordt uitbesteed aan 3200 banen zal wel direct uitbesteed worden aan 1 hoge piet bij Shell

Nee, aan de aandeelhouders. Daar is het altijd om te doen, de waarde van de aandelen moet omhoog. Zelfs al moet je daar de hele boel voor verkopen, of dacht je dat het slecht ging met ABN Amro?

En daar zul jij indirect ook van meeprofiteren.
Als jij een pensioen hebt bijvoorbeeld of een spaarhypotheek, dan wordt dat geld ook belegd in aandelen.
En ben jij indirect ook aandeelhouder, en ben jij er net zo goed bij gedient dat de aandelen stijgen.

Dus ben jij net zo "slecht".
Alleen wil je dat liever niet zien.

Er is nog altijd een groot (vooral moreel) verschil tussen er direct en bewust aan meedoen en er indirect en onbewust aan meedoen vind ik..

[Reactie gewijzigd door Inflatable]


Het geld dat bij Shell verdiend wordt, gaat deels naar de aandeelhouders middels dividenduitkeringen, maar het overgrote deel wordt geïnvesteerd in het bedrijf. Met name de afdeling Exploration & Production, waar het overgrote deel van het geld ook verdiend wordt, besteedt enorme bedragen aan het zoeken naar en exploiteren van nieuwe voorraden. Verder is Shell altijd cutting edge geweest op het ontwerpen van nieuwe technieken om olie en gas te winnen en te produceren, dus daar gaat ook veel geld in zitten.

Vorig jaar 25 miljard winst, 22 miljard investering in E&P alleen al:

http://www.elsevier.nl/ni...p/artnr/137303/index.html

Dit geldt overigens voor alle energiebedrijven. Als je niet investeert in nieuwe voorraden, dan produceer je dus alleen je huidige assets en sta je over een paar jaar met lege handen. Not good.

Het is makkelijk te roepen dat er zakken worden gevuld, maar dat valt erg mee. Topsalarissen bij Shell liggen hoog maar niet exceptioneel hoog, er worden zeker geen fratsen uitgehaald zoals bij ABN-Amro om maar eens een andere multinational te noemen. Begrijpelijk dat tegen dit soort dingen geageerd wordt, maar het salaris van de topman staat m.i. vrij los van een strategische beslissing om een support function te outsourcen.

Verder is outsourcing van deze functies al jaren aan de gang bij multinationals en is Shell dus zeker niet de eerste. Het bedrijf neemt wel veel mensen aan overigens, maar focust daarmee op de core competences, dus vooral technisch personeel.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove]


Het is makkelijk te roepen dat er zakken worden gevuld, maar dat valt erg mee. Topsalarissen bij Shell liggen hoog maar niet exceptioneel hoog, er worden zeker geen fratsen uitgehaald zoals bij ABN-Amro om maar eens een andere multinational te noemen. Begrijpelijk dat tegen dit soort dingen geageerd wordt, maar het salaris van de topman staat m.i. vrij los van een strategische beslissing om een support function te outsourcen.
Tja, omdat Pietje als topbestuurder bij bedrijf X er 10 miljoen heeft bijgekregen moet topbestuurder Jantje dat bij bedrijf Y ook krijgen..

Er wordt echter nooit een echt goede reden voorgedragen waarom de salarissen van topbestuurders elk jaar zo enorm blijven stijgen terwijl de gewone hardwerkende burger blij mag zijn als hij/zij er uberhaupt iets bijkrijgt.. Het enige wat je constant hoort is, we moeten aan onze concurrentiepositie denken en in het buitenland verdiend men het ook.. Het is gewoon een viciueze circel waar men inzit en waar de salarissen maar blijven stijgen zonder echte reden..

Ik las laatst dat de salarissen van topbestuurders in Nederland de afgelopen 5 jaar gemiddeld met wel 250% waren gestegen.. Dat gaat natuurlijk nergens meer over.. Dus ja, ik begrijp het wel dat er nu zo over "gezeurd" wordt.. We zijn gelukkig nog steeds geen VS waar dit soort dingen normaal zijn en een eerlijke gebalanceerde leefbare samenleving secundair is aan de zogenaamde vrijheid van het kapitalisme..

Die goede reden is er natuurlijk wel: die mensen bepalen effectief hun eigen salaris!

Honderd jaar geleden kwam Shell erachter dat het heel handig was om energie te hebben, dus zijn ze dat gaan opwekken. Ook hadden ze een eigen telefoonnetwerk met centrales en alles erop en eraan. Je snapt dat na een tijdje al die dingen overbodig werden, aangezien er buiten Shell om goede aanbieders waren van telefonie en energie, die bovendien goedkoper en beter waren. Dus heeft Shell 25 jaar geleden zijn telefonie en energie voorziening uitbesteed.

En nu zo'n 50(?) jaar nadat ze hun eerste Main-Frame de deur binnen rolde, besteden ze ook het beheer over de computers uit. Eigenlijk een logische stap. Toch?

Bovendien is 'computing' niet hun 'core-business'. Alles wat ze zelf in bezit hebben, is 'vast' kapitaal, dat kunnen ze niet gebruiken om nieuwe olievelden te kopen en te ontginnen.

Wat ik veel zie is dat mensen meteen denken aan India als het over uitbesteden gaat. Maar ik denk niet dat ze mensen uit India gaan inzetten om de mainframes in Nederland te onderhouden, noch om het hoofdkantoor in Nederland van computers en support te voorzien..

(mn vader werkt voor Shell.. Dus ik heb hem even gevraagd waarom ze de IT willen uitbesteden)

[Reactie gewijzigd door allih]


Dat is nu, op dit moment. Shell heeft een aantal visies waarvan er eentje op lange termijn is. Over 10 jaar willen ze ook nog winst maken en over 30 jaar ook nog. Het kan zijn dat als men nu niet ingrijpt en zoiets doet ze over een jaar of 10~30 in de problemen komen. Ooit houden die fossiele brandstoffen op...

Even helemaal afgezien van andere beweegredenen waarom ze zoiets als dit zouden doen trouwens (juridische redenen bijv.).

[Reactie gewijzigd door ppl]


Het kan me niet bevatten dat je geld kunt besparen door interne loyale werknemers te vervangen door inhuurkrachten die zowieso al 2.5x duurder zijn en vaak gewisseld wordt.
En die kosten dan ook nog eens kostbare inwerkuren en de krachten die weer weg gaan raak je kennis aan kwijt.
En dat in tegenstelling tot de overheid, die nu net bezig om zoveel mogelijk 'vast' personeel te werven.

Je laatste zin is niet waar. Ook de overheid is bezig om vaste ambtenaren eruit te werken (via natuurlijk verloop), om deze vervolgens te vervangen door externe inhuurkrachten.

Verder betaal je meer voor externe inhuurkrachten, maar win je wel aan flexibiliteit. Dat zal wel uitgerekend zijn en uiteindelijk meer besparen. Verder staat nergens in het artikel dat ze helemaal met interne IT-werkzaamheden stoppen. Er zal vast wel goed zijn gekeken naar welke taken kunnen worden uitbesteed. IT is niet de core business van Shell, dus dan kan het verstandig zijn dit voor een groot deel uit te besteden aan een ander die dit beter en goedkoper kan.

Dan weet ik niet op welk tak van de overheid jij doelt, maar zowel in mijn omgeving (bzk) als andere takken wordt nou net juist zoveel mogelijk vast personeel geworven, puur uit kosten reductie.

En ja, met een inhuur kracht ben je iets meer flexibel, daarentegen kost zo'n iemand bijna een 3 jaar salaris van een vaste medewerker (die dan mogelijk ook nog meer loyaal is)

Ik heb ook voor bzk gewerkt (als inhuurkracht) en ik geef jullie allebei gelijk. :) Ja er wordt veel geroepen dat inhuurkrachten duurder zijn en dat er meer met vast personeel gewerkt moet gaan worden. Als je echter kijkt naar de kostenplaatjes dan is de inhuur eigenlijk maar 1 of 2 tientjes duurder per uur dan een vaste medewerker. Dit komt omdat de kosten voor opleiding, vakantie, persoonlijke begeleiding, salarisadministratie enz. ook in dat "2,5" uurtarief zitten.

Het echte risico voor de meeste bedrijven en vooral overheid is dat je met inhuurkrachten meer verloop hebt, of in ieder geval minder invloed op het verloop hebt. Iedere nieuwe kracht moet leren over het domein, de cultuur en organisatie, en pas na een bepaalde periode optimaal effectief. Je kunt als organisatie dit opvangen door het leren te faciliteren met een cursus of een coach, of een aantal ingewikkelde onderdelen versimpelen. De meeste organisaties doen hier echter heel weinig aan, omdat dit ook geld kost en moeilijk is.

Je moet als organisatie jezelf de vraag stellen: hoe veel kost het me om iemand dit uit te leggen, en hoeveel levert het me op?

> En dat in tegenstelling tot de overheid, die nu net bezig om zoveel mogelijk 'vast'
> personeel te werven.

Heuh. Ik werk al 17 jaar bij de rijks-overheid in de IT Sector maar zit midden in een outsourcing trajact. Of je wil of niet personeel volgt werk wordt er gezegt. van onze ICT afdeling wordt 40% van het werk uitbesteed. De hele overheid moet 25% krimpen (conform regerings akkoord). Dat ICT duurder gaat worden is geen isue, alleen de personeelskrimp.

Maar Pandit dat is outsourcen binnen de overheid, MinVWS gaat de boel toch uitbesteden aan MinV&W? Dus eigenlijk meer bundelen, en dan hopen dat je winst behaald?


ook al wordt je de grond in gemod, je hebt wel een beetje gelijk.

We hebben 't gezien met ABN Amro, een van de meest rijke en machtige banken ter wereld wordt te grabbel gegooit door een kleine aandeelhouder die alleen maar veel geld wil zien, en snel. Dat geld kun je goed bereiken door lange termijn denken, maar dat kunnen hedgefunds niet.

Uitbesteden betekent ws. dat het werk wordt verplaatst naar lagelonenlanden zoals India. Is idd goedkoper, maar waar niet bij stil wordt gestaan is dat de kwaliteit vaak ook minder is. Naast de logistieke en taalproblemen (Engels van die lui is vaak niet al te best).

Ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft op de langere termijn.

Uitbesteden betekent ws. dat het werk wordt verplaatst naar lagelonenlanden zoals India.
Dat hoeft niet per se hoor. Outsourcing kan ook in eigen land. Al het IT-werk (in dit geval) word dan gedaan door andere bedrijven (vaak op detacheringsbasis), maar wel in hetzelfde land, en vaak zelfs op dezelfde lokatie. Vaak word het personeel ook overgenomen door de bedrijven die de IT overnemen, zodat (een deel van) het personeel hetzelfde blijft.

Dat zag je een aantal jaren geleden ook bij de ABN-AMRO. Een groot gedeelte van het ICT personeel werd overgenomen door verschillende bedrijven aan wie de verschillende ICT-diensten ge-outsourced werden. Met als gevolg dat toch aardig wat ICT-personeel op detacheringsbasis gewoon bij de ABN-AMRO bleef werken.

Je kan het bericht ook een positieve draai geven door te zeggen: "Shell creeërd 3200 nieuwe banen in India." :)

ik denk dat nogal wat van de ontslagenen direct aan de slag kunnen bij de desbetreffende automatiseerders, die hebben nu wellicht een capaciteitsprobleem

Boekhoudkundig ziet het er anders uit (gunstiger - minder vaste lasten)

Maar in de praktijk.....

* slagvaardigheid verdwijnt (minder doen in meer tijd)
* het is duurder
* loyaliteit verschuift (van Shell weg)
* partijen die een poot uitgedraaid worden gaan tegenwerken (meegemaakt bij outsourcing naar IBM - ten hemelschrijend verschrikkelijk - continuiteit van bedrijf kwam zelfs in gevaar)
* meer frustraties bij werknemers van Shell zelf (tot burn outs toe)

etc. etc.

Maar op de golfbaan vinden nu eenmaal dit soort afspraken plaats. Veel beloven...
Er is ECHT niets tegen te doen.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Jouw ervaringen zijn waarschijnlijk op het verhaal met IBM gebaseerd. IBM is zelf ook een groot log bedrijf wat ook nog eens niet alles zelf doet bij een outsourcingstraject.

Er zijn in Nederland spelers die outsourcing wel goed in de gaten hebben en dit goed kunnen afhandelen. Het kan wel, het gebeurd niet altijd helaas.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Amerikaans leger gaat meer Apples gebruiken 20:02
Volgende in Life: Amerikaanse senator wil belasting op videogames 13:15
Vorige: Nederlander belt opvallend veel tijdens jaarwisseling 11:40

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: